Ako postupovať pri kúpe ojazdeného vozidla? Určite nezabudnite na týchto 8 vecí
Prezradíme vám, na ktoré časti interiéru a exteriéru sa oplatí zamerať pri kúpe jazdeného vozidla, ak sa nechcete nechať oklamať.
1. Preverte si auto online
Informácie o technickom stave si môžete o každom vozidle skontrolovať aj z pohodlia domova. Stačí, ak si od majiteľa či autobazáru vypýtate VIN číslo vozidla. Ak ide o skutočne poctivého predajcu, nemal by s tým mať žiadny problém.
Skvelým pomocníkom na overenie originality vozidla či jeho technickej alebo emisnej kontroly je webová stránka stkonline.sk.
Na kontrolu skutočného počtu najazdených kilometrov či termínu platnosti technickej kontroly môžete okrem VIN čísla použiť aj jeho EČV alebo číslo protokolu technickej kontroly.
V prípade akýchkoľvek pochybností o pôvode auta si ho určite overte v databáze odcudzených vozidiel, ktorú prevádzkuje Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.
2. Obzrite si ho zblízka
K osobnému stretnutiu pristúpte až po tom, ako si auto preveríte cez internet. Ušetríte si tak množstvo času a predídete prípadnému sklamaniu.
Indikátory, podľa ktorých sa dá zhodnotiť technický stav vozidla, sú viditeľné už na oko. Pamätajte však, že nablýskaný exteriér nemusí hneď značiť, že o auto bolo dobre postarané. Môže ísť o rýchlo nanesený lak, ktorým sa majiteľ snaží prekryť ryhy alebo hrdzu.
Korózia sa najčastejšie zvykne objavovať na okrajoch dverí, blatníkoch a v spodnej časti karosérie. Tej sa takisto oplatí venovať špecifickú pozornosť.
Ak sa vám podarí dostať pod auto, na podvozku hľadajte dodatočné neodborné zvary. Tie môžu byť indikátorom opráv či dokonca skladania z iných áut.
Ako rozoznať čerstvý lak od toho pôvodného? Rozhoduje drsnosť povrchu. Karoséria po úprave býva kvôli nedostatočnému prebrúseniu o čosi drsnejšia a občas sa pod lakom môžu nachádzať aj miniatúrne nečistoty.
Ak svojmu úsudku neveríte, zoberte si na obhliadku vozidla odborníka, ktorý zmeria hrúbku laku na karosérii špeciálnym prístrojom.
3. Škrabance na streche sú podozrivé
Počas obhliadky zovňajšku auta sa zamerajte aj na škáry medzi dverami, kufrom, kapotou.
Všetky „aktívne“ časti by mali lícovať so zvyškom karosérie. Akákoľvek asymetria značí ich opravu po nehode či neodbornú výmenu za nový kus.
Po obhliadke vozidla zospodu a zo strán nevynechajte ani strechu. Ak sa na nej nachádzajú škrabance, automobil mohol slúžiť ako taxík či vozidlo autoškoly.
Okrem rýh z magnetickej tabule tak možno bude obsahovať aj ďalšie prekvapenia, o ktorých sa súčasný majiteľ zabudol zmieniť.
4. Stočené kilometre odhalí kontrola modulov
Znižovanie počtu najazdených kilometrov je obľúbený trik, ktorý aj z veterána spraví navonok málo používané vozidlo. Zároveň ide o najväčší problém, s ktorým sa môžete stretnúť pri kúpe ojazdeného vozidla.
Podľa odhadov sa donedávna na Slovensku vyskytovalo vyše 1,2 milióna áut so stočenými kilometrami. Tento neduh sa však snaží vyriešiť novela zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách (č. 725/2004 Z. z), ktorá je v platnosti od marca 2016.
V praxi to znamená to, že firmám a podnikateľom, ktorí sa budú snažiť predať auto so stočenými kilometrami, po odhalení podvodu hrozí pokuta.
Keďže je predaj medzi fyzickými osobami – nepodnikateľmi mimo kompetencií SOI, s podvodníkmi so stočenými kilometrami sa môžete stretnúť aj naďalej. Napríklad pri kúpe auta cez inzerciu na internete.
Aj v tomto prípade však nekalé praktiky špekulantov dokážete odhaliť veľmi rýchlo. Odometer (počítadlo najazdených kilometrov) totiž nie je jediný, kde sa uchovávajú údaje o najazdenej vzdialenosti.
Počet prejdených kilometrov je automaticky uložený aj v ABS, airbag či ECU moduloch. Najlepšie urobíte, ak si kontrolu týchto riadiacich modulov necháte skontrolovať v oficiálnom servise.
5. Pozornosť venujte aj interiéru
Skutočnú opotrebovanosť auta dokáže okrem zovňajšku prezradiť aj jeho interiér. Nespoliehajte sa na to, že zachovalý volant, neošúchaná riadiaca páka či dobre vyzerajúce pedále sú zárukou puntičkárstva a teda dobrej kúpy.
Všetky tieto doplnky sú pomerne lacné, takže nemusia vypovedať o skutočnom využívaní a veku vozidla. Majiteľ ich mohol vymeniť kvôli lepšiemu dojmu z vozidla a vyššej predajnej cene.
Nepríjemný zápach signalizuje vlhkosť a zatekanie vody, ktorá sa do auta mohla dostať kvôli neodbornej úprave po búračke. V tom horšom prípade je puch interiéru následkom zatopeného auta.
Overíte si to tak, že sa pozriete pod koberčeky, kde by sa mali nachádzať drobné čiastočky piesku či blata.
Ak je priestor pod koberčekmi čistý, stopy po vode vám potvrdia zaoxidované konektory v interiéri. Odpojte autobatériu a skontrolujte konektory, ktoré sa nachádzajú tesne nad podlahou.
O tom, či bolo auto búrané, napovie aj kryt airbagu. Ten by mal presne lícovať s volantom.
Nezabudnite ani na kontrolky. Diagnostiku elektroniky si dokážete urobiť aj vy sami. Stačí strčiť kľúč do zapaľovania a otočiť ho do prvej polohy (ready). Rozsvietiť by sa mali všetky kontrolky, no ak nezhasnú postupne, ale naraz, pravdepodobne je niečo zle.
V prípade poruchy elektroniky airbagu je obľúbeným trikom prepojenie kontrolky airbagu s inou kontrolkou. Ak tá funguje správne, airbag je v poriadku len akože.
6. Bez skúšobnej jazdy nič nepodpisujte
Aj keď ste si automobil obzreli zo všetkých strán, bez testovacej jazdy je to ako kúpa mačky vo vreci. Trvajte teda na testovacej jazde, počas ktorej môžete odhaliť ďalšie nedostatky vozidla.
Pokiaľ by ste si všimli klepanie motora, pískanie, plávajúci podvozok, hlučné motorčeky stieračov či sťahovačov okien až po podpísaní zmluvy, určite by vás to nepotešilo.
V prípade, že vám majiteľ auta namiesto skúšobnej jazdy ponúka prevezenie, pravdepodobne niečo skrýva. Od takej kúpy dajte teda ruky preč.
7. Ak nie ste vyslovený autičkár, navštívte servis
Nie každý šofér má predpoklady, aby dokázal určiť, čo je na jazdenom aute v poriadku a čo už nie. Preto bude lepšie, ak takéto vozidlo ešte pred kúpou zveríte do rúk certifikovanému servisu.
Ušetríte si tým nielen množstvo času, ale od pracovníkov servisu dostanete dôkladné a hodnoverné informácie o stave kupovaného vozidla. Okrem spomínaných vecí totiž skontrolujú aj správnu funkčnosť jeho motora či klímy.
8. Jazdené autá kupujte od overených predajcov
Ak chcete mať stopercentnú istotu, aké vozidlo kupujete, vyhnite sa anonymným inzerátom na internete. Namiesto nich dajte prednosť overeným predajcom.
V prípade, že autobazár ponúka na predaj viacero automobilov naraz, určite nebude problém nájsť referencie od jeho zákazníkov. Rozhodovať sa predsa môžete aj podľa nich.
Fanúšikovia značky Ford pritom nemusia poctivých predajcov jazdeniek dlho hľadať. Vo Ford Szilcar totiž okrem úplne nových áut ponúkame aj jazdené vozidlá Ford. Pozrite si našu ponuku a príďte si vyskúšať jazdený Ford do predajne v Košiciach. :)